wegenbelastingvrije oldtimerregeling vervalt

Al geruime tijd is de regering bezig met het aanpakken van de wegenbelastingvrije oldtimers. Enkele jaren geleden heeft de regering zelf deze regeling in het leven geroepen. Hierbij waren alle auto’s en motoren ouder dan 25 jaar vrijgesteld van wegenbelasting.

Een jaar of twee geleden is deze regeling al aangepast. In 2011 is besloten dat alleen auto’s die op dat moment reeds 25 jaar oud, of ouder waren nog wegenbelastingvrij zouden zijn en blijven. Vervolgens heeft de regering deze aanpassing op de regel weer enigszins versoepeld, door de grens gefaseerd te verhogen naar 30 jaar en ouder.

Maar op dit moment zijn de plannen klaar om de regeling voor wegenbelastingvrije oldtimers drastisch aan te pakken. Het voorstel moet nog goedgekeurd worden, maar de plannen zijn als volgt:

Oldtimerregeling 2014

De leeftijdsgrens voor wegenbelastingvrije oldtimers wordt verhoogd naar 40 jaar. Dat betekent dus dat alleen auto’s van het bouwjaar 1973 en ouder nog wegenbelastingvrij zijn. Daarnaast is en nog een aanvullende maatregel voor auto’s tussen 26 en 40 jaar oud. Deze auto’s gaan een zogeheten “kwarttarief” betalen, met een maximum van 120 euro per jaar. Deze regeling is echter alleen van toepassing op auto’s die rijden op benzine. Voor auto’s die rijden op diesel of LPG wordt geen uitzondering gemaakt. Deze zullen het volledige tarief aan wegenbelasting moeten betalen.

Voor veel mensen die op dit moment in het bezit zijn van een 25 jaar oude auto betekent dit een flinke strop. Hun oldtimer is van de ene op de andere dag niet meer wegenbelastingvrij. Dit houdt in dat ze ineens 100 tot soms wel 200 euro per maand aan wegenbelasting kunnen gaan betalen. En aangezien een nieuwe eigenaar hier ook niet op zit te wachten, is de auto waar ze misschien kort geleden zelf nog flink voor betaald hebben, in één klap bijna niets meer waard.

In Nederland rijden ongeveer 260.000 auto’s rond die volgens de huidige regels wegenbelastingvrij zijn. Hiervan rijden er ca 63.000 rond op diesel of LPG. Deze groep wordt straks het hardst benadeeld.

Er zijn op dit moment ongeveer 119.000 auto’s in de leeftijd van 25 tot 40 jaar, welke op benzine rijden. Deze groep zal straks een klein bedrag aan wegenbelasting gaan betalen.

Er is een hevige discussie gaande over deze veranderingen in de wegenbelastingvrije oldtimer regeling. Eigenaren van echte klassiekers geven de schuld aan de eigenaren van de 25 jaar oude wegenbelastingvrije auto’s voor dagelijks gebruik. Zij zouden misbruik gemaakt hebben van de regeling, waardoor de eigenaars van de “echte” oldtimers nu gestraft worden.

Naar mijn mening is dit onzin! De regering heeft auto’s van 25 jaar en ouder vrijgesteld van wegenbelasting. Hoeveel er met zo’n wegenbelastingvrije auto gereden mocht worden, is niet bepaald. Het dagelijks gebruik maken van een wegenbelastingvrije auto is naar mijn mening dan zeer zeker ook geen misbruik.

De mensen die dagelijks gebruik maken van de oldtimer, zijn denk ik diegenen die rijden op LPG of Diesel. Slechts een groep van 63.000 personen. Voor sommigen is de wegenbelastingvrije klassieker de enige mogelijkheid om in een wat grotere, luxere auto te rijden. Om dit groepje mensen de schuld te geven voor de huidige plannen van het kabinet vind ik ronduit achterlijk.

De regering neemt deze maatregel, net als altijd, om weer meer geld binnen te kunnen halen. En wederom zijn de auto bezitters weer een makkelijk doelwit. Met deze maatregel, hoopt de regering 125 miljoen euro te verdienen. Een fooitje vergeleken met het geld wat er naar Griekenland is gestuurd, of de enorme bedragen die er zijn uitgegeven om de banken overeind te houden. Wanneer Nederland beter gemanaged wordt, zijn deze pesterijen absoluut onnodig.

De auto is al jaren een makkelijke prooi voor de overheid om zoveel mogelijk geld binnen te halen. Dankzij BPM, Slurptaks, Accijns, BTW, Wegenbelasting en assurantiebelasting op uw autoverzekering gaat een groot deel van uw inkomen naar de overheid.

Zodra er meer bekend is over de nieuwe oldtimerregeling houden we u daarvan op de hoogte.

Lees meer over diverse belastingen op onze homepage : belastingschijven

Comments are closed.