Oldtimerregeling

In Nederland rijden iets meer dan 300.000 Oldtimers rond. Een auto wordt als oldtimer gezien als deze 25 jaar of ouder is. De afgelopen tijd is er nog een tweede categorie ontstaan, de Youngtimers. De Youngtimer is een semi-klassieke auto, over het algemeen in de leeftijd van 15 tot 25 jaar oud.

Enkele jaren geleden heeft de overheid voor Oldtimers, ouder dan 25 jaar de wegenbelasting/motorrijtuigenbelasting afgeschaft. De reden hiervoor was dat auto’s van deze leeftijd reeds 25 jaar motorrijtuigenbelasting betaald hadden, dus voldoende hadden opgeleverd. Tevens waren deze klassiekers vaak als tweede auto in het bezit van auto liefhebbers en werden er over het algemeen weinig km’s mee gereden.

Omdat het aantal wegenbelastingvrije oldtimers in Nederland elk jaar bleef groeien, heeft de overheid ingegrepen. Ter vergelijking: In 2008 waren er nog slechts 215.000 oldtimers, 90.000 minder dan in 2013.
Er was een tendens ontstaan, waarbij de oldtimer niet langer een tweede of derde voertuig was, waarmee slechts op mooie dagen gereden werd. De oldtimer was een wegenbelastingvrije, goedkope vervanger voor de moderne auto geworden. Er reden veel oldtimers rond op LPG of Diesel, de meeste net 25 jaar oud.

Verandering Oldtimerregeling 2012

Begin 2012 is de oldtimerregeling gewijzigd. Vanaf 1 januari waren alleen nog maar auto’s vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting die op dat moment 25 jaar en ouder waren. Auto’s van 1986 en ouder. Voor auto’s jonger dan dat gold dat ze pas wegenbelastingvrij zouden worden op de leeftijd van 30 jaar.

Oldtimerregeling 2014

Op 1 januari 2014 is de oldtimerregeling nog verder aangescherpt. Vanaf heden geldt de vrijstelling voor motorrijtuigenbelasting alleen nog maar voor auto’s van 40 jaar en ouder. Hiermee hoopt de overheid 137 miljoen euro extra inkomsten te krijgen.

Voor “jonge” oldtimers is een overgangsregeling bedacht. Auto’s tussen 25 en 40 jaar oud hoeven slechts een “kwarttarief” wegenbelasting te betalen, met een maximum van €120,- per jaar. Hier zijn wel strenge, beperkende voorwaarden aan verbonden om voor deze vrijstelling in aanmerking te komen:

Het voertuig is minimaal 25 jaar oud en jonger dan 40 jaar

Indien het een personenauto is, mag de brandstof alleen benzine zijn, auto’s op Diesel of LPG zij uitgesloten van deze regeling en betalen het volledige tarief.

Geen brandstofbeperking voor een motor, vrachtauto of bus.

Een vrachtauto of bus mag niet zakelijk gebruikt worden.

In de maanden december, januari en februari mag de auto geen gebruik maken van de openbare weg

Deze nieuwe oldtimerregeling zat er al een tijdje aan te komen, waardoor de import van oldtimers vorig jaar al sterk gedaald is.

De verwachting is dat de import, het bezit en gebruik van oldtimers de komende jaren nog verder zal afnemen. Dit betekent ook een dalende inkomstenbron voor bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het onderhoud, import en verkoop van oldtimers.

Tevens betekent deze strengere oldtimerregeling dat veel eigenaren van een auto met een leeftijd van 25 tot 40 jaar ineens een groot bedrag aan wegenbelasting moeten betalen. Velen zelfs bedragen tot wel 150 tot 200 euro per maand. Maar deze auto’s hadden voorheen nog een behoorlijke waarde dankzij het voordeel van de vrijstelling voor wegenbelasting. Nu er voor deze auto’s weer betaald moet worden, zal de waarde aanzienlijk gedaald zijn.